Copyright TedxMedia.
logo

‘Iedere uitvaart is persoonlijk en uniek’

EDE Als iemand overlijdt komt er veel op de nabestaanden af. Vooral als iemand plotseling heengaat. Het blijft niet bij het uitzoeken en schrijven van kaarten en het verzorgen van een waardig afscheid. Ook daarna moet er nog veel gebeuren. Zo moeten bijvoorbeeld abonnementen stopgezet en afspraken afgezegd worden.

Ted Walker

Maar hoe weten de nabestaanden nou wat er allemaal komt kijken bij de afwikkeling van een overlijden? John Visser Uitvaartbegeleiding werkt hiervoor samen met het NabestaandenLoket. Zijn website heet niet voor niets ‘samenaanallesgedacht.com’. ,,Dat heb je goed gezien’’, reageert Visser. ,,Ik haal mijn energie inderdaad uit samen een mooi en waardig afscheid organiseren en uit het zoveel mogelijk, emotioneel maar zeker ook praktisch, ondersteunen van de nabestaanden hierin. Het NabestaandenLoket is een online checklist waarbij wij ons voor de families die wij mogen begeleiden hebben aangesloten. Uit ervaring weten we dat nabestaanden vaak onnodig kosten maken doordat er veel op hen afkomt en ze uit onwetendheid of vermoeidheid bepaalde keuzes maken.’’

GRATIS Hij vervolgt: ,,Het NabestaandenLoket ondersteunt nabestaanden informatief en praktisch in het volgen van de juiste wegen. Op basis van de situatie van de overledene en van de nabestaanden past de checklist zich automatisch aan en toont alleen relevante zaken. De te nemen acties worden weergegeven, voorzien van de nodige informatie. Daarnaast worden er ook zaken automatisch geregeld zoals het opzeggen van abonnementen, contracten en accounts. Voor families die wij begeleiden is het NabestaandenLoket gratis te gebruiken. Een los account bieden wij ook aan voor een eenmalige prijs van 99 euro.’’

ONGENEESLIJK ZIEK Overigens is het NabestaandenLoket niet alleen praktisch voor de mensen die achterblijven. Ook voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn is het Loket een handige leidraad. ,,Ik heb het NabestaandenLoket inderdaad onlangs aangeboden aan een mevrouw die binnenkort zal komen te overlijden’’, vertelt Visser. ,,Voor haar is het een fijn idee dat aan alles is gedacht en dat de kinderen straks niet met vraagstukken zitten waar zij zonder haar niet uitkomen. Neem zoiets als een Facebookpagina. Die wil je wel kunnen verwijderen of een herdenkingspagina van kunnen maken. Maar dan heb je wel het wachtwoord nodig’’, legt Visser uit.

WAARDEVOL AFSCHEID Het NabestaandenLoket en de begeleiding die John Visser daarbij geeft past in de persoonlijke aanpak van de uitvaartverzorger. ,,Het belangrijkste van een uitvaart is dat de nabestaanden zonder zorgen over de uitvaart afscheid kunnen nemen van hun dierbare en dat zij kunnen terugkijken op een persoonlijk en waardevol afscheid. Hierom heb ik in 2016 de stap genomen om zelfstandig en kleinschalig een uitvaartonderneming te starten met als kenmerken ‘persoonlijk, betrokken, informeel en samen’. Dit is ook de reden waarom ik geen pakketten samenstel. Wat ik daarmee bedoel? Ik zie om me heen steeds meer ondernemers die pakketten met diensten samenstellen. Pakket ‘brons, zilver of goud’ bijvoorbeeld. En dan staat bij ‘zilver’; meest gekozen. Ik ga daar niet aan beginnen. Iedere uitvaart is persoonlijk en uniek en vraagt om een eigen aanpak. Dat kan je niet aan een standaard pakket koppelen. Wil je bijvoorbeeld maar tien rouwkaarten ontvangen in plaats van vijftig dan kan dat bij ons. Wij verzorgen het afscheid dat past, sluiten ons aan bij de leefstijl van de nabestaanden én bewaken daarbij de kosten’’, zegt Visser.

THUIS OPBAREN Een van de vragen die vrijwel direct moet worden beantwoord na het overlijden van een dierbare is; waar wordt de overledene opgebaard. ,,Ik adviseer mensen die ik mag begeleiden om iemand thuis op te baren’’, vertelt Visser. ,,Waarom? Er zijn uitvaartcentra waar nabestaanden dag en nacht terecht kunnen, maar het blijft een vreemde omgeving. Je hoeft thuis geen afspraak te maken wanneer je behoefte hebt om even samen te zijn, of nog wat wilt delen. Dat kan op ieder moment dat de behoefte ontstaat en in je vertrouwde omgeving. De ervaring leert dat, voor de meeste mensen, een opbaring thuis een positieve bijdrage levert aan het afscheid en het de rouwverwerking stimuleert. Wij leveren zelf de voorzieningen. Een thuisopbaring is dus al snel mogelijk. Natuurlijk heeft corona ook impact op de uitvaarten door de regelgeving, al veranderen de regels steeds, maar ook daar begeleiden wij onze nabestaanden steeds vakkundig in. Een ander groot voordeel is het financiële aspect. Een thuisopbaring is vaak goedkoper dan in een rouwcentrum. Het dagelijks contact dat ik heb met de nabestaanden, ik kom iedere dag even kijken of alles nog in orde is, wordt zowel door ons als door nabestaanden ook als positief ervaren. Naar behoefte kunnen eventuele vragen iedere dag beantwoord worden en er vinden ‘andere’ gesprekken plaats. Het heeft veel ‘plussen’ vind ik’’, legt Visser uit.

DEMENTIE Naast het verzorgen van uitvaarten werkt Visser sinds drie jaar een aantal uren in de week in een verpleeghuis op de afdeling psychogeriatrie. Het feit dat hij daarvoor zijn specifieke diploma’s heeft behaald maakt hem ook een goede partner als het gaat om een uitvaart waarbij een oudere met dementie betrokken is. ,,Dat is zeker waar’’, reageert hij op de stelling. ,,Om iemand met dementie en de familie écht goed te begeleiden voor, tijdens en na een uitvaart, moet je goed geschoold zijn en een dosis ervaring en kennis hebben. Dat zijn de uitvaarten waar we met heel veel liefde nog een stapje extra zetten. Maar voor alle families geldt: ik sta naast u, weliswaar op 1,5 meter afstand maar mijn zorg is nog steeds dichtbij’’, zegt John Visser tot besluit.

John Visser is dag en nacht te bereiken op telefoonnummer 06 250 439 56. Kijk voor meer informatie op www.samenaanallesgedacht.com.

,,John Visser:,,ik sta naast u, weliswaar op 1,5 meter afstand maar mijn zorg is nog steeds dichtbij.''